Gifted Children har 4. oktober 2011 lykønsket Danmarks nye børne- og undervisningsminister Christine Antorini med hendes nye job. Vi håber og ser frem til at blive inddraget i skoleudviklingen omkring højtbegavede børn, så børnenes potentiale bliver udviklet til glæde for dem selv og samfundet.
Derudover har Gifted Children sendt blomster til den nye social- og integrationsminister Karen Hækkerup og minister for forskning, innovation og videregående uddannelser Morten Østergaard med lykønskninger til det nye job.
København d. 4. oktober 2011
Kære Christine Antorini,
Tillykke med udnævnelsen til børne- og undervisningsminister. Tillykke med at du overtager muligheden for at påvirke de rammer, som vores dejlige børn skal udvikle sig inden for. Vi sender dig en lille hilsen, som du forhåbentligt kan finde en plads til på dit skrivebord.
Gifted Children har tidligere præsenteret dig for vores interesse i at også højtbegavede børn rummes i folkeskolen.
Siden da har talentudviklingsudvalget konkluderet, at en indsats for at udfordre de højest begavede børn ikke alene gavner disse børn og forbedrer deres trivsel. Der vil også være en afsmittende effekt med forbedret trivsel og læring hos alle børn i skolen – den effekt der betegnes ‘kammeratskabseffekten’. Endelig finder udvalget, at en indsats for højtbegavede børn vil være positiv for Danmarks konkurrenceevne.
Tirsdag d. 27. september 2011 afholdt DPU en konference på DPU om undervisning af højtbegavede børn. Her blev fremlagt nogle af de hidtil mest konkrete bud på, hvordan en sådan indsats kan udformes inden for enhedsskolens rammer. Meget summarisk var inputtet:
1) Temaforløb over 4-6 uger (hvor der gennem kortvarige holddannelser på tværs af klasser og klassetrin skabes anderledes og interessante læringsmiljøer) og
2) Undervisningsdifferentiering ”top/down” (hvor udgangspunktet er hvad børnene kan lære, og ikke hvad trinmålene siger, de skal lære) kombineret med
3) Udbredelse af viden om den positive sammenhæng mellem faglige udfordringer til børn og børnenes trivsel.
En undervisningsdifferentiering, hvor undervisningen planlægges med det mål at udfordre skolernes højest begavede børn, vil kunne sikre, at alle børn får mulighed for at suge det maksimale til sig. Undervisningsdifferentieringen fra et sådant, nyt udgangspunkt skal herefter tilgodese, at de, der på et givent område har det svært, får den hjælp og støtte, de har brug for. Alle børn kan med andre ord løftes, uden at nogen tabes.
Udbredelsen af sådanne tiltag kan ske via oplysning og via lærernes grund- og efteruddannelse og skal ses som en af vejene til en styrkelse af folkeskolen.
Gifted Children vil gerne tage del i en sådan indsats.
God arbejdslyst.
De bedste hilsner
Gifted Children
Anne Maaløe, formand.
tlf. 50 59 36 88 – mail: formand@giftedchildren.dk
Peter Grubert, talsmand og politisk koordinator
tlf. 50 59 58 01 – mail: politik@giftedchildren.dk
Postadresse:
Gifted Children
c/o formand Anne Maaløe, Agerhøjen 6, 3550 Slangerup
Gifted Children er en landsdækkende forening for højtbegavede børn. Foreningen arbejder for, at de 5 % højest begavede børn udnytter deres ressourcepotentiale til glæde for dem selv og samfundet. Foreningen repræsenterer over 1.250 børn.