Foreningen Gifted Children
Foreningen Gifted Children arbejder for at højt begavede børn anerkendes og udfordres i folkeskolen, således at børnene udnytter deres potentiale og trives til glæde for dem selv, deres klassekammerater og samfundet.
Børn mistrives, hvis de ikke via passende udfordringer opnår værdifuld anerkendelse
Folkeskolereformen har som målsætning, dels at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan, dels specifikt at øge andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik år for år.
Gifted Children bifalder, at reformens mål søges nået også ved den nu foreslåede revision af Fælles Mål. Det er meget positivt, at der i denne forbindelse i det vejledende materiale fra undervisningsministeriet vil indgå eksempler på udfordringsmål og kompetenceopgaver for de dygtigste elever.
Det noteres parallelt hermed, at der også sættes øget fokus på trivslen i skolen, herunder ved tiltag til generelle trivselsmålinger.
Den vigtigste grund til at have opmærksomheden rettet mod højt begavede børn er, at de mistrives, hvis skolen ikke udfordrer og anerkender dem. Det forhold, at højt begavede børn har et potentiale, der kan udnyttes til gavn og glæde for deres klassekammerater og samfundet skal i denne forbindelse komme i anden række.
Identifikation af højt begavede børn
For at kunne gøre en indsat skal der i forbindelse med lovforslagets gennemførelse og folkeskolereformens udmøntning sikres generel oplysning om og en indsats for identifikation af højt begavede børn.
Identifikationen af højt begavede børn er således forudsætningen for at kunne gøre en indsats. Hverken lærere eller forældre kobler således intuitivt mistrivsel og manglende anerkendelse og udfordring af højt begavede børn.
Kun efter identifikation og anerkendelse af de højt begavede børn kan der sættes ind med differentieret undervisning og undervisningstilbud. Uden denne indsats mistrives mange højt begavede børn i dag en sådan grad, at glæden ved at lære og dygtiggøre sig forsvinder og overskuddet til at være en del af klassens sociale fællesskab mistes. Når højt begavede børn mistrives, præsterer de langt under deres potentiale og opleves derfor ikke på nogen måde som specielt kompetente eller dygtige i skolen. En indsats for de ”dygtigste” elever risikerer derfor at ramme forbi den del af de højt begavede børn, der ikke i dag trives, og som derfor omvendt ville have den allerstørste glæde af øgede udfordringer i skolen.
I forhold til registreringen af opmærksomhedspunkter bør af samme grund indgå identifikation og udfordring af højt begavede børn. Endelig bør der sikres en specifik måling af disse børns trivsel.
Der bør stilles krav om, at kvalitetsrapporterne adresserer disse forhold.
Materiale til differentieret undervisning
Der er et betydeligt potentiale i men også et meget stort behov for, at der fra undervisningsministeriets side hurtigst muligt sker en sikring af, at skolerne fra centralt hold kan få leveret materiale til brug for en differentieret undervisning. Dette gælder for undervisningsmateriale til alle undervisningssituationer, det vil sige til brug i stamklassen, under temaforløb, på hold med kortvarige kurser og på hold for de ældste elever over et helt skoleår.
Foreningen Gifted Children deltager gerne i en task force til sikring af denne udvikling.
Læringskonsulenter
Det forudsatte korps af læringskonsulenter ses i relation til alt det ovenfor anførte at være en oplagt vej til at sikre viden om betydningen af identifikation, gennemførelse af identifikationen og endelig udmøntningen af den konkrete indsats for de højt begavede børn.
Kontaktinformation
Talsmand Peter Grubert: Tlf.: 22 21 22 22 Mail: peter@giftedchildren.dk
Formand Grith Tschorn: Tlf.: 40 34 00 00 Mail: grith@giftedchildren.dk
Baggrundsinformation
Foreningen Gifted Children arbejder for at omverdenen får større kendskab til højt begavede børn, og hvordan man opdager, anerkender og udvikler deres intelligensmæssige potentiale til gavn for både dem selv og samfundet. Foreningen optager familier med højt begavede børn som medlemmer og tæller nu over 1000 familier med tilsammen over 1500 børn. Gifted Children vokser hastigt i takt med, at mange skoler, børnehaver og forældre er blevet bedre til at spotte højt begavede børn, men uden nødvendigvis at have de rette tilbud til børnene. 5 % eller omkring 35.000 danske skolebørn og 10.000 børnehavebørn defineres som højt begavede.