Gifted Children ønsker udfordringer til de højtbegavede børn og unge
De seneste dages har der være debat om og omtale af elever, der prøver kræfter med eksamens opgaver (Politiken 14. juni 2011: ”Lærere advarer mod studentereksamen før tid”) og undervisningstimer på højere klassetrin end deres eget (TV 2 NYHEDERNE 15. juni: 2011 ”Debat: Skal dygtige elever rykkes op?”)
Gifted Children mener det er vigtigt, at højtbegavede børn og unge udfordres i folkeskolen, så de motiveres til at lære og til at udnytte deres talent. Der forskes pt. både i Danmark oginternationalt for at finde de bedst egnede redskaber til at udfordre højtbegavede børn. Håbet er, at lærerne i forlængelse af denne forskning kan opkvalificeres og udstyres med de rigtige værktøjer.
Gifted Children er glade for alle initiativer, som skolerne og de konkrete lærere vurderer,vil kunne opfylde formålet. Hvis en skole finder det passende at lade nogle elever følge undervisningen i relevante fag på et højere klassetrin, bør skolen have lov til at udnytte sådanne muligheder.
Ved en tilpasning af undervisningen til eleverne, bliver de motiveret til at lære mere. Undervisning, der giver de højt begavede børn udfordringer, giver øget selvværd, bedre indlæring og bedre trivsel, og vil være til gavn for børnene selv, deres klassekammerater, skolen og samfundet.
Når det drejer sig om sportstalenter, vil træneren oftest bestræbe sig på at sørge for passende udfordringer, rigtig kost og ernæring samt passende træning.Tilsvarende ønsker vi i Gifted Children, at de højtbegavede børn og unge bliver undervist på et niveau, der udfordrer eleven tilstrækkeligt, så “hjernen tilbydes passende motion og træning”, lyder det fra Anne Maaløe, der er formand i Gifted Children.
Læs mere om Gifted Children her: www.giftedchildren.dk
For yderligere kommentarer kontakt presse@giftedchildren.dk eller pressekoordinator Henriette Leth Nielsen: 50593988