Foreningen Gifted Children
Foreningen Gifted Children arbejder for at højt begavede børn anerkendes og udfordres i folkeskolen, således at børnene udnytter deres potentiale og trives til glæde for dem selv, deres klassekammerater og samfundet.
Positivt at alle børn skal blive dygtigere
Gifted Children finder det meget positivt, at kvalitetsløftet også omfatter de meget dygtige elever, der skal have flere udfordringer. Det er dog overordnet vigtigt at påpege, at højt begavede børn trods medfødte evner ikke pr. automatik bliver dygtige. Tiltag er nødvendige, navnlig hvis denne gruppe skal bryde negativ social arv.
Mange højt begavede børn trives ikke i folkeskolen. De tilbydes ikke udfordringer, der er tilpasset deres individuelle formåen. Deres lyst til og behov for at lære tilfredsstilles ikke. Foreningens erfaring er, at højt begavede børn ofte ikke er en del af klassefællesskabet. De er en minoritetsgruppe, der føler sig anderledes og bliver ensomme skolebørn.
Dette bekræftes af internationale studier, der omvendt også påviser, at tidlig støtte og anerkendelse i skolen kan forbedre disse børns trivsel markant (jf. blandt andet Linda Silvermans forskning – Silvermans egen ekstrakt til brug for netop afholdt konference i Danmark vedlægges og indeholder omfattende kilde-/litteraturhenvisninger).
Udspillet skal understrege behovet for konkrete tiltag for højt begavede børn
Gifted Children finder det centralt, at regeringens udspil styrkes med beskrivelse af – eller som minimum krav om – konkrete tiltag for elever med behov for flere faglige udfordringer. Uden konkrete tiltag er der stor risiko for, at denne gruppe børns behov forsat ikke vil blive tilfredsstillet i folkeskolen.
Foreningen følger med stor forventning udviklingen af undervisningsmaterialer til forbedret undervisningsdifferentiering, seminariernes tiltag i forhold til læreruddannelsen og udsigten til efteruddannelse af lærerne inden for området. Disse tiltag vil nødvendigvis strække sig over en årrække. Gifted Children anser det derfor for afgørende, at der direkte i folkeskolereformen indtænkes umiddelbart anvendelige tiltag. Uden tiltag får de højt begavede børn blot en længere skoledag med deraf følgende øget savn af udfordringer.
Forslag til tiltag
På baggrund af konkrete erfaringer fra danske skolers tilbud til vore medlemsfamilier og international forskning vil Gifted Children – udover generel fastholdelse af fokus på forbedret undervisningsdifferentiering – foreslå, at følgende tiltag rodfæstes direkte i folkeskolereformen:
1. Ophævelse af klasser og klassetrinsskel i den tid, der er afsat til aktivitetstimer:
a) Samling af hold på den enkelte årgang med elever med særlige interesser, behov eller forudsætninger. Det har stor betydning for højt begavede børn også at være sammen med ligesindede børn, så de oplever, at de ikke er alene. På sådanne hold kan de samtidig få mulighed for at ”løbe stærkt” og yde efter evne.
b) Undervisning i hold på tværs af årgange. Dette kan sikre, at alle elever udfordres uden, at det vil være (lige så) nødvendigt at undervisningsdifferentiere i den konkrete undervisningssituation
c) Adgang for enkeltelever til at følge undervisning på højere klassetrin i udvalgte fag, for at de på den måde bliver udfordret fagligt. F.eks. kan en indskolingselev få lov til at være ”Benjamin” i naturfag på mellemtrinet.
2. Samarbejde med næste lag af uddannelsesinstitutioner som f.eks. gymnasierne, således at udskolingselever har mulighed for at følge timer udenfor folkeskolen i aktivitetstimerne, eller i den anden ende, at børnehavebørn kan hente stimuli i skolen.
3. En personlig coach i form af en lærer, der har særlig indsigt i barnet, går i dialog med barnet om interesser, litteratursøgning og andre stimuli i forhold til at tilfredsstille behovet for at lære.
Kontaktinformation
Talsmand Peter Grubert: Tlf.: 22 21 22 22 Mail: peter@giftedchildren.dk
Formand Grith Tschorn: Tlf.: 40 34 00 00 Mail: grith@giftedchildren.dk
Baggrundsinformation
Foreningen Gifted Children arbejder for at omverdenen får større kendskab til højtbegavede børn, og hvordan man opdager, anerkender og udvikler deres intelligensmæssige potentiale til gavn for både dem selv og samfundet. Foreningen optager familier med højt begavede børn som medlemmer og tæller nu over 1000 familier med tilsammen ca. 1400 børn. Det er 1000 børn mere end for fem år siden, og Gifted Children vokser hastigt i takt med, at mange skoler, børnehaver og forældre er blevet bedre til at spotte højtbegavede børn, men uden nødvendigvis at have de rette tilbud til børnene. 5 % eller omkring 35.000 danske skolebørn og 10.000 børnehavebørn defineres som højtbegavede.