Foreningen Gifted Children hilser debatten om differentiering af folkeskolens tilbud velkommen.
Debatten viser en opfattelse af, at de højst begavede børn er de stærkeste. Dette er en misforståelse, som Gifted Children vil til livs; Kun højtbegavede børn, der trives, kan kaldes stærke.
Gifted Children er stiftet ud fra en erkendelse af, at mange højtbegavede børn mistrives. De bliver ikke forstået og de udfordres ikke tilstrækkeligt. I frustration her over kan børnene reagere negativt. Nogle reagerer udad, bliver støjende i timerne. Andre melder sig ud og bliver såkaldte underydere, der slet ikke udnytter deres indlæringspotentiale. De udvikler dårlige arbejdsvaner og får forringet chancerne for at klare sig videre i uddannelsessystemet. De har ofte ingen ligesindede og bliver socialt indesluttede. De søger voksenkontakt og er ellers ofte alene i skole eller institution. Disse reaktioner er udtryk for, at børnene ikke trives.
Selvfølgelig er der også en del højtbegavede børn, der klarer sig fantastisk i skolen, de lærer og bliver et aktiv for undervisningen, men må desuagtet ofte tilpasse sig på en for dem uhensigtsmæssigt måde.
Alt dette er udtryk for, at højtbegavede børn har et særligt behov, der ikke tilfredsstilles i dag.
Det handler om at elevernes behov skal identificeres korrekt og imødekommes tidligt. Der er behov for, at undervisningen i højere grad tilpasses den enkelte elevs behov.
Gifted Children erkender, at der ikke er én, let løsning. Behovet opfyldes ikke nødvendigvis ved holddeling, men ved forskellige tiltag der favner såvel børn, som har faglige vanskeligheder, som børn med højt indlæringspotentiale. Det er ikke et spørgsmål om et ”enten-eller” men derimod om et ”både-og”. Vi kan kun behandle børn lige, hvis vi accepterer deres forskellighed.
Ålborg, 19. april 2009
Kontaktperson: Eva Antonsen, presse@giftedchildren.dk, mobil 30 67 37 22
www.giftedchildren.dk