Vores dreng blev født fem til otte uger før tid, men virker i mine øjne som om, han er to-tre måske flere år forud for sin alder. Vi fik jo at vide ved fødslen, at han ville være længere tid om indlæring og den slags på grund af, at han er præmatur.
Regner tidligt
Fra han begyndte at kravle, har han også kunnet “regne”. Han har fra helt lille været meget hjælpsom og fik hurtigt små opgaver med at hjælpe til i hjemmet, selvom han kun kunne kravle. Man kunne for eksempel sige til ham, at han skulle gå ind i stuen med tre bordskånere, og så kravlede han hen til skuffen og tog tre bordskånere frem – ikke to eller fire, men tre styk.
Han kunne hurtigt fange forståelsen i en voksensamtale, der ikke har været rettet til ham. Jeg kunne for eksempel sige til min far:
“Der er da godt nok koldt herinde i stuen”,
og så kunne min søn komme kravlende ude fra køkkenet ind i stuen og trække tæppet ned og hive det over til mig. Jeg kunne komme med mange lignende eksempler.
Jeg har selv haft ham hjemme i min dagpleje, og jeg har flere gange bedt om hjælp til at stimulere ham ordentligt. Alt hvad vi foretog os i dagplejen, blev hurtigt for kedeligt, selv om det var alderssvarende aktiviteter. Puslespil fra fem år blev lagt i en alder af to et halvt – uden hjælp fra en voksen. Men aldrig mere end en håndfuld gange, for så blev de kedelige.
Laver mad som tre-årig
Da han var lidt over to år tegnede han en “Hej Hej Nikolaj” tegning med ansigt, øjne, næse, mund og hår samt arme med fingre på. Som tre-årig gik han alene i køkkenet første gang, hvor han kunne lave pulver bearnaise og spaghetti med kødsovs fra glas. Han kunne grille pølser og stege frikadeller selv, hvilket jeg ikke mener, man skal kunne som tre-årig. Han elsker at lave mad og kan fordybe sig over madprogrammer i fjernsynet i timevis. Han har siden tre års alderen ønsket at blive kok, og han kan side og diskutere retters sammensætning og fremgangsmåde som en anden voksen. Han kan se TV-køkkenet og flere uger senere komme og fortælle mig, hvordan man marinerer kødet bedst muligt eller komme med at godt fif til andestegen juleaften.
Ligeledes er han utrolig dygtig håndværksmæssig. Han har selv lagt gulvet i legehuset, da vi byggede det for to år siden, og lige nu er han sammen med far i gang med at rive et gammelt pulterkammer på loftet ned og bygge det om til et værelse. Han går meget op i detaljerne, det hele skal gøres rigtigt og forsvarligt. Han kan belære mig om, hvorfor der skal dampspærre op, og hvorfor man bruger en sømpistol til brædderne, men en sømhammer til plastikken.
Som tre begyndte han på de små legoklodser, og byggede sin første Lego brandbil uden hjælp, da han var tre et halvt. Nu sidder han som fem et halvt og bygger de store strandvillaer fra 8+.
Han interesserer sig for tal og bogstaver og i det hele taget for, hvordan ting bliver skabt. Han følger med i tv-programmer som: Camilla Plum, Den skaldede kok, Mythbusters, Hvordan bliver det til, Drivhus drømme og Ønskehaven.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at han er noget særligt, men jeg har svært ved at overbevise min mand og svigerfamilie om det. Mine egne forældre støtter mig, da min mor selv er højt begavet, men som aldrig har fået muligheden for at blive stimuleret i skolen og senere arbejdsmæssigt. Jeg ønsker ikke, at han skal gå gennem sin skolegang og føle sig anderledes, ej heller at han skal sidde på sin flade og røvkede sig i mange, mange år.
Jeg er bange for, at han vil få en svær skoletid, og har fået overbevist min mand om, at vores søn ikke skal gå i kommuneskolen. Han starter i før-skole her 1. april på en lille friskole ikke så langt herfra, og han glæder sig utrolig meget. Mest til at sidde ved sit nye skrivebord og lave lektier, så jeg er bange for, at det bliver lidt af en skuffelse for ham, når de ikke får lektier for før midten af 0. klasse.